پرورش قارچ را چگونه انجام دهیم؟ قسمت اول

پرورش قارچ- راه اندازی سالن پرورش قارچ 

در پرورش قارچ آگاهی از نکات مهم در راه اندازی سالن های پرورش قارچ جهت ایجاد محیطی مطلوب برای رشد و پرورش قارچ امری ضروری است. مهم ترین بحث در زمینه ساخت سالن پرورش قارچ، طراحی مناسب است. در ساخت یک سالن پرورش و یا حتی تغییر کاربری جهت پرورش قارچ باید یک طراحی برای سالن در نظر گرفته شود. در طراحی باید به نکات زیر توجه نمود:

۱- ابعاد سالن پرورش قارچ

قانون مشخصی برای ابعاد سالن وجود ندارد و ابعاد سالن پرورش قارچ معمولاً سلیقه ای اعمال می شود ولی در یک حالت استاندارد، عرض سالن ۶ متر و طول آن ۲۵ تا ۳۰ متر گرفته شود ولی به طور کلی هر چه تعداد سالن ها بیشتر و حجم کم تر شود؛ برنامه تولید، کارگری و فروش با سهولت بیشتری انجام می گیرد. مثلاً یک سالن ۶۰ تنی بهتر است به ۴ سالن ۱۵ تنی یا ۳ سالن ۲۰ تنی تقسیم شود.

معمولاً سالن های پرورش قارچ را مستطیلی شکل و با عرض ۶ متر و طول ۱۰ تا ۲۵ متر در نظر  می گیرند که طول سالن می تواند متفاوت باشد و متناسب با طول و عرض سالن قفسه بندی و طراحی سالن انجام خواهد گرفت.

۲- جنس دیوارها و کف سالن

بهتر است جنس دیوار و کف سالن صاف باشد زیرا وجود خلل و فرج منجر به تجمع و شیوع آفات و بیماری ها خواهد شد و شستشوی سالن را مشکل می کند. کف سازی باید به خوبی انجام شود زیرا بار قفسه ها بر کف سالن اعمال می شود اگر جنس کف سالن های پرورش قارچ موزاییک-سیمانی باشد به شرطی که زیرسازی به خوبی انجام شده باشد، ایرادی نخواهد داشت.

بدلیل رطوبت بالا در مراحل پرورش قارچ، دیوارهای گچی برای سالن ها مناسب نیست و اگر مجبور به استفاده از دیوراهای گچی شدیم، باید سطح دیوار با یک لایه پلاستیک ضخیم پوشانده شود. گاهی برخی از افراد تا سقف را سرامیک می کنند و از سرامیک های ارزان قیمت استفاده می کنند زیرا هزینه بالایی ندارد و برای شستشوی پایان هر دوره مناسب است.

کف سالن باید یک شیب ۱% به طرف وسط و یک شیب از طرف درب ورودی به سمت درب خروجی داده شود تا در زمان شستشو ضایعات سریع تر و راحت تر از سالن تخلیه شوند.

۳- ارتفاع سالن 

ارتفاع سالن پرورش قارچ می تواند ۵-۶ متر درنظر گرفته شود و تأثیری در میزان باردهی سالن نخواهد داشت.

۴- درب های سالن پرورش

باید دو درب برای هر سالن پرورش در نظر گرفته شود؛ درب داخل برای ورود افراد و مواد و تجهیزات و درب خارجی جهت خروج و تخلیه کمپوست از سالن ها

ویدئو:کلیک

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.