۴ ویژگی یک مشاور تولید خوب در پرورش قارچ دکمه‌ای چیست؟

در این مقاله به ۴ ویژگی یک مشاور تولید در پرورش قارچ دکمه‌ای می‌پردازیم تا شما در زمان انتخاب آن، بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید؛ اما قبل از پرداختن به ویژگی‌های یک مدیر تولید خوب، باید به چند سؤال پاسخ دهیم.

چرا باید مشاور استخدام کنم؟

فرایند پرورش قارچ دکمه‌ای، نیازمند به متخصصین و افراد باصلاحیت در زمینه‌ی تولید و پرورش قارچ دکمه‌ای می ­باشد، بنابراین استفاده از این افراد نه‌تنها افزایش و بهبود عملکرد برای شما دارد، هم‌چنین از خسارت‌های پیش‌بینی‌نشده و ناگهانی جلوگیری می‌کند و این تنها در صورتی است که شما یک مشاور تولید خوب و با اخلاق و درعین‌حال مسلط به کار انتخاب کنید.

در چه زمانی نیاز به مشاور دارم؟

وقتی عملکرد خود را از کمپوست یکسان با دیگران از همان کمپوست و خاک مقایسه می‌کنید و از نتیجه کیفیت و کمیت در مقایسه با دیگران راضی نیستید.

وقتی قصد دارید وارد کسب و کار پرورش قارچ خوراکی شوید و می‌خواهید که سعی و خطا نکنید یا قصد توسعه آن را دارید و می‌خواهید بهتر از قبل عمل کنید و از صرف هزینه‌های مجدد جلوگیری کنید.

وقتی مشکلی در عملکرد (کمیت و کیفیت) محصول خود دارید و یا هزینه‌های جاری‌تان بالاست.

وقتی که مشکل آلودگی دست از سرتان برنمی‌دارد و نمی‌توانید بار کامل کمپوست و فلش سوم را برداشت کنید.

فکر کنید شاید وقتش باشد که الآن یک مشاور خوب استخدام کنید تا بتواند با راهنمایی و نظارتش مشکلات شما را برطرف کند.

مشاور تولید

و اما یک سؤال …  ادامه مطلب ...

افزودن کلسیم کلرید به آب آبیاری و تأثیر آن بر کاهش قهوه‌ای شدن پس از برداشت قارچ دکمه ای

اگرچه قارچ‌های تازه در معرض فساد هستند ولی یک محصول مشهور در ایالات متحده امریکا هستند؛ بنابراین برای افزایش قیمت قارچ‌های تازه، تأکید در بالا بردن کیفیت آن یک پیشرفت در صنعت قارچ محسوب می‌شود. کیفیت تنهاترین و مهم‌ترین فاکتور مؤثر در فروش قارچ می‌باشد…

واکنش قهوه ای شدن آنزیمی قارچ دکمه ای  

در حالی که فاکتورهای زیادی در کاهش کیفیت قارچ‌های تازه مؤثر هستند، مضرترین آن‌ها واکنش قهوه‌ای شدن آنزیمی به‌وسیله آنزیم تریوزیناز می‌باشد؛ بنابراین روش‌های عملی که به کنترل واکنش قهوه‌ای شدن کمک می‌کند، در صنعت قارچ بسیار مهم هستند. همچنین تعیین مکانیسم‌ها برای چنین کنترلی، یک هدف بزرگ در مطالعات مربوط به قارچ‌ها به حساب می‌آیند.


به‌منظور جلوگیری از قهوه‌ای شدن قارچ‌ها و بهبود کیفیت آن‌ها، تیمارهای مختلف پس از برداشت، مطالعه و استفاده شدند. این روش‌ها شامل، استفاده از یخچال مناسب، بسته‌بندی کامل با فویل، پرتو افکنی، هرس و پیرایش پایه قارچ و محلول‌های شوینده می‌باشد. این روش‌ها درحالی‌که باعث بهبود کیفیت قارچ‌ها می‌شوند، اما تنها می‌تواند برای حفظ کیفیت اولیه قارچ‌های برداشت شده به کار برده شوند.

نشان داده شده است که تیمارهای آبیاری مختلف شامل اضافه کردن نمک کلسیم که در سراسر دوره‌ی رشد قارچ‌ها به کار برده شده، باعث بهبود عمر مفید اولیه و پس از برداشت قارچ‌ها می‌شود.

ملیکوس و بلیمن در سال ۱۹۹۶ در آزمایشی نشان دادند که در قارچ‌های آبیاری شده با کلسیم، غلظت کلسیم در قارچ‌های تازه افزایش یافت و میزان قهوه‌ای شدن پس از برداشت کاهش یافت. در واقع وقتی میزان کلسیم در قارچ‌ها افزایش یافت در زمان برداشت قارچ‌های سفیدتری تولید خواهد شد. بر اساس نتایج این مطالعه، بهبود رنگ هم در زمان برداشت و هم بعد از برداشت، در قارچ‌های آبیاری شده با کلسیم کلرید می‌تواند به دلیل اثر تثبیت‌کننده کلسیم بر روی غشا و یا کاهش مستقیم فعالیت تیروزیناز باشد. از این‌ روی، هدف این مطالعه ارزیابی اثر افزایش کلسیم کلرید به آب آبیاری بر روی فعالیت تیروزیناز قارچ و قهوه‌ای شدن پس از برداشت می‌باشد.

قهوه ای شدن پس از برداشت قارچ دکمه ای

کیفیت پس از برداشت قارچ دکمه ای

گفته می‌شود که آنزیم تیروزیناز در قارچ‌ها به‌عنوان متابولیت تنش عمل می‌کند. وقتی‌که تنش متابولیکی در سرتاسر چرخه رشد افزایش می‌یابد سفیدی اولیه و نیز رنگ پس از برداشت قارچ‌ها کاهش می‌یابد.

در این مطالعه آب معمولی به‌عنوان تیمار کنترل آبیاری استفاده شد. آب دارای ۰/۳ درصد کلسیم کلرید به‌عنوان تیمار آبیاری آزمایشی استفاده شد.

اگرچه افزودن کلسیم کلرید به آب آبیاری موجب افزایش غلظت کلسیم در قارچ‌ها می‌شود، نتایج این مطالعه، نشان می‌دهد که افزایش غلظت کلسیم به‌طور مستقیم اثری بر روی فعالیت تیروزیناز قارچ فعال ندارد. با این حال، افزودن کلسیم کلرید موجب افزایش سفیدی قارچ‌ها در زمان انبار شد. افزایش سطوح کلسیم در قارچ‌های آبیاری شده با کلسیم کلرید ناشی از اثر تجمعی آبیاری در سرتاسر دوره رشد است.

کلسیم کلرید

کاهش سرعت قهوه‌ای شدن در قارچ‌های آبیاری شده با کلسیم کلرید نشان می‌دهد که افزایش کلسیم در بافت‌های قارچی به شدت و به طور غیرمستقیم بر فعالیت تیروزیناز اثر دارد. آسیب فیزیکی به بافت قارچ در کاهش یکپارچگی غشاها نقش داشته و می‌تواند دسترسی زیادی از سوبسترا برای تیروزیناز فراهم کند. ازاین‌روی، افزایش کلسیم می‌تواند موجب افزایش یکپارچگی غشای درون‌سلولی شود که مانع از کبود شدگی می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افزایش سطوح کلسیم درون غشا می‌تواند موجب کند شدن پیرشدگی شده و تراوایی انتخابی غشاها را حفظ می‌کند. این نتایج نشان می‌دهند که سطوح بالای کلسیم در قارچ‌های آبیاری شده با کلسیم کلرید موجب افزایش پایداری واکوئل شده و واکنش قهوه‌ای شدن آنزیمی در قارچ‌ها را با جلوگیری از ترکیب تیروزیناز و سوبسترای آن کاهش می‌دهد.

افزایش سطوح کلسیم در قارچ‌های آبیاری شده با کلسیم کلرید می‌تواند موجب افزایش پایداری غشای واکوئل شده و واکنش قهوه‌ای شدن آنزیمی را با کاهش ترکیب تیروزیناز با سوبسترای آن به حداقل می‌رساند. تعیین مناطق خاص کلسیم با استفاده از رنگ‌های فلورسانت، به تعیین سطوح کلسیم در غشاهای واکوئلی کمک شایانی می‌کند.

کیفیت پس از برداشت قارچ دکمه ای

نتیجه گیری:

نتایج این آزمایش نشان داد، با افزودن کلسیم کلرید CaCl2 % ۰/۳  به آب آبیاری غلظت کلسیم قارچ به‌طور معنی‌داری افزایش یافت و قهوه‌ای شدن پس از برداشت را کاهش داد. کلسیم کلرید حتی موجب افزایش عمر قارچ قفسه‌ای شد که این با کاهش سرعت قهوه‌ای شدن پس از افزودن کلسیم کلرید مشاهده شد.

منبع: دیتا قارچ

قارچ دارویی گانودرما لوسیدوم (قسمت اول)

قارچ گانودرما لوسیدوم یک قارچ شناخته شده از نظر تاریخی، باستانی و دارویی است. این قارچ بدلیل خواص درمانی متعدد به عنوان بهترین قارچ دارویی در جهان لقب گرفته است. قارچ گانودرما توسط کشورهای آسیایی چون چین، ژاپن و کره به دنیا معرفی شد. با توجه به در دسترس بودن این قارچ به صورت خودرو در ایران و وجود پلی ساکاریدهای بیشتر در سویه ایرانی نسبت به سویه چینی می توان از آن جهت بررسی های ضدسرطانی، آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی، ضدویروسی و محافظت در برابر اشعه های مضر در ایران بهره برد.

در این ویدیو که قسمت اول آموزش قارچ گانودرما لوسیدوم می باشد با این قارچ دارویی اعجاب انگیزآشنا می شوید. 

 منبع:دیتا قارچ

۱۰ وظیفه اصلی مدیر تولید واحدهای پرورش قارچ دکمه ای

در پرورش قارچ خوراکی، یکی از شغل‌هایی که تعریف‌ شده است مدیر تولید واحد پرورش است. دسته‌بندی کلاسیک و مشخصی به‌صورت یک نسخه برای همه وجود ندارد ولی با توجه به حجم تولید، مسئولیت کارفرما و… شرح وظایف مدیر تولید می‌تواند متفاوت باشد و با توجه به حجم تولید، کارشناسان تولید را نیز زیر نظر مدیر تولید در نظر گرفت.

مدیر تولید

ولی اجازه بدهید یک تعریف عمومی از مدیر تولید داشته باشیم:

در ساده‌ترین تعریف مدیر تولید می‌توانیم به کسی بگوییم که مسئولیت کل تولید واحد پرورش قارچ دکمه ­ای را از تحویل کمپوست تا تحویل قارچ به واحد فروش عهده دارد. اگرتعداد سالن ها و حجم تولید کم باشد می‌توان مسئولیت‌های دیگر را نیز به عهده وی گذاشت.

به نظر می‌آید که به ازای هر ۱۶ سالن ۲۵ تنی که ظرفیت تولید سالانه قارچ آن ۶۰۰ تن باشد، بایستی یک مدیر تولید متخصص تعریف کرد.

وظایف مدیر تولید:

۱- کنترل کیفیت کمپوست تحویلی

مدیر تولید باید از ابتدای کار ورود کمپوست و خاک پوششی به سالن‌ها را برای تک‌تک پارتی­ ها (از جهت کیفیت و دما و …) و همه ورودی مواد اولیه را کنترل کند و هرگونه ایرادی را تشخیص داده و درصدد رفع آن باشد.

۲- برنامه‌ریزی تولید

باید بر اساس حجم سالن‌ها و برنامه فروش قارچ و سیستم کارگری خود و شرایط خاص آن واحد، برنامه خود را جهت خرید کمپوست به کارفرما ارائه دهد و طبق همین پارامترها برنامه خاکدهی و هوادهی سالن‌های خود را پایه‌ریزی و اجرایی کند.

جهت مدیریت بهتر سالن‌های پرورش قارچ دکمه­ ای، ارائه‌ی گزارشات منظم از وضعیت سالن‌ها و کارکنان به کارفرما ضروری است، بهتر است این گزارشات را کتباً تهیه و به کارفرما تحویل دهند. دراین‌باره در مقاله­ های بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۳- نظارت

مهم‌ترین وظیفه مدیر تولید را باید نظارت دانست. کنترل روزانه مراحل رشد تک‌تک سالن‌ها و ضمن اتخاذ تصمیم مناسب گزارش روزانه به مدیر کسب کار و پیش‌بینی هرگونه مشکلی در آینده و هر تغییری در کمیت و کیفیت محصول به واحد فروش اعلام گردد تا برنامه‌ریزی صورت گیرد.

انجام امور کارگری و تولیدی بعد از مدتی ممکن است تکراری و کسالت‌بار شود و برای همین مدیر تولید نباید به‌هیچ‌عنوان تمام امور نظارتی و کنترل خود را واگذار نماید. نباید روزمرگی امور کارگری و ساده انگاشتن امور باعث شود که آن‌ها را واگذار کند چه‌بسا واگذاری تمام امور نظارتی اشتباه بزرگی است که ممکن است یک واحد از آن ناحیه ضربه سنگینی متحمل شود؛ برای جلوگیری از آن باید لایه نظارتی کارفرما بر عملکرد مدیر تولید با تهیه چک لیست‌هایی در نظر گرفته شود. درباره چک لیست‌های مدیر تولید در مقاله­ های بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نظارت

۴- ارائه پروتکول­ های بهداشتی و کارگری و نظارت برانجام آن

از مهم‌ترین ابعاد مدیریتی یک مدیر تولید، نظارت بر ارائه برنامه‌های بهداشتی سالن‌های پرورش است. یکی از روش‌های جلوگیری از شیوع آلودگی‌ها در سالن‌ها، بررسی سالن‌ها و جلوگیری از گسترش آلودگی از یک سالن به سالن‌های سالم دیگر است. معمولاً برخی از کارگران درزمینه­ ی رعایت بهداشت، پایبند به قوانین نیستند و با کم‌ترین سهل‌انگاری امور بهداشتی را انجام نمی‌دهند یا ضروری نمی‌دانند، پس مدیر تولید باید با نظارت دائمی خود به این امور بپردازد و اجازه تمرد از برنامه را به پرسنل ندهد و در این مورد قاطع باشد. کوتاهی در این موارد می‌تواند خسارت زا باشد که مدیر تولید باید با رعایت اصول و اتخاذ تدابیر و مدیریت صحیح خود به کنترل آن بپردازد.

۵- پیش‌بینی و ارائه نیازهای آتی واحد

قبل از تمام شدن دوره‌های پرورش، مدیر تولید باید میزان نیازهای کمپوست و خاک‌پوششی و دیگر ملزومات را به کارفرما ارائه دهد. هم‌چنین با اتمام نهاده‌ها و دیگر موارد لازم وظیفه‌ی مدیر تولید است که آن را به کارفرما اطلاع دهد باید برای مصرف تمام مواد اولیه و ملزومات، یک حداقل سفارش در نظر گرفته شود وقتی به آن عدد رسید از طریق انباردار یا مدیر تولید به کارفرما درخواست خرید و تأمین شود.

۶- کنترل و نظارت بر امور کارگری سالن ­ها

نظارت بر کار کارگران برای انجام بهتر و سریع­تر کارها، جلوگیری از نزاع و گفتگو بین کارگران، کنترل نحوه‌ی عملکرد کارگران، بررسی عملکرد کارگران تازه وارد مخصوصاً در بحث قارچ چینی که نیاز به نظارت شدید و مداوم می‌باشد، (برای اطلاع بیشتر می‌توانید کتاب رایگان چگونه با قارچ چینی صحیح عملکرد خود را تا ۳۰ درصد افزایش دهیم؟ را دانلود و به دستورات کتاب عمل کنید) از وظایف مدیر تولید است.

۷- رفع اختلافات بین کارکنان واحد وایجاد نظم بین قسمت­ های مختلف

وجود ناهماهنگی و اختلافات بین کارکنان در سالن‌های مختلف پرورش قارچ، امری طبیعی است، آنچه که اهمیت دارد این است که مدیر تولید اختلافات را شناسایی کرده و نظم و ارتباط کاری مؤثری بین پرسنل ایجاد کند.

رفع اختلافات

۸- بررسی نیازهای تعمیرات

بررسی سازه‌ها، تأسیسات، تجهیزات و وسایل اندازه‌گیری سالن‌های پرورش جهت رسیدگی و در صورت لزوم تعمیر و یا جایگزینی آن‌ها نیز از وظایف مدیر تولید است. باید یک چک‌لیست از نظارت‌های لازم بر تجهیزات و سرویس تعمیر نگه‌داری (مثل سرویس بویلر ها، چیلرها، هواسازها، تجهیزات آبیاری، سیستم روشنایی و …) تهیه نماید و بر اساس آن بر اجرای آن نظارت نماید درصورتی‌که واحد پرورش دارای واحد نت (نگهداری و تعمیرات) باشد بایستی آن را از واحد نت بخواهد.

۹- بررسی روزانه باردهی سالن‌ها، مقایسه بین فلش‌ها و روش انجام کار

از اهداف هر واحد پرورش قارچ دکمه‌ای، بهبود عملکرد می‌باشد. مدیر تولید باید میزان باردهی سالن‌های مختلف و باردهی فلش ­های مختلف را مقایسه کند و جهت بهبود عملکرد تدابیر لازم بیاندیشد.

افزایش عملکرد

۱۰- آموزش خود و گروه خود

از مهم‌ترین راهکارهای بهبود در تولید قارچ و رسیدن به عملکرد بالا، آموزش‌های نوین و به‌روز مطابق با پیشرفت‌های کشورهای برتر دنیا در این صنعت می‌باشد. بهتر است مدیر تولید نه‌تنها خودش را برای یادگیری روزانه آماده کند بلکه گروه کاری خود را نیز آموزش دهد. این آموزش‌ها می‌تواند خرید دوره‌های آموزش پرورش قارچ، کتب، شرکت در همایش‌های تخصصی داخلی و خارجی و یا بازدید از واحدهای موفق پرورش قارچ دکمه‌ای باشد.

آموزش خود و گروه خود

چگونه از شر بیماری مایکگون در سالن‌های پرورش قارچ دکمه‌ای خلاص شوید؟

بیماری مایکگون با نام‌های حباب‌تر، کپک سفید، پوسیدگی نرم و بیماری وزیکولی نیز شناخته می‌شود. کلمه مایکگون یک واژه یونانی است و “مایکو” یعنی قارچ و ” گون” به معنی اندام بارده قارچ هست. از آنجایی‌ که این عامل قارچی تمایل دارد در اندام بارده قارچ به‌صورت انگل زندگی کند به آن مایکگون می‌گویند. عامل این بیماری Mycogone perniociosa می‌باشد.

علائم بیماری

۱- تشکیل توده‌های بافتی سیب‌زمینی شکل سفیدرنگ در سطح کلاهک

۲- قارچ‌هایی که در مراحل اولیه رشد به این بیماری آلوده‌ شده‌اند، توده‌های بدشکل سفیدرنگ روی کلاهک آن‌ها رشد می‌کند و با توسعه بیشتر، توده به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند و شروع به پوسیدن و از هم گسیختن بافت قارچ می‌کند.

مایکگون

 

۳- در شرایطی که رطوبت بالا باشد، قطرات مایع قهوه‌ای‌رنگ در سطح اندام انگل قارچی مشاهده می‌شود که با فساد قارچ و شل شدن بافت و بوی بد فساد قارچ همراه است به همین دلیل به آن حباب‌تر می‌گویند. در شرایط محیطی خشک‌تر (رطوبت کم‌تر در سالن) در بافت بیماری فساد کمتری ایجاد می‌شود و شبیه بیماری ورتیسیلیوم به نظر می‌رسد.

۴- اگر قارچ‌های بالغ بیمار شوند تنها پایین ساقه آن‌ها آلوده می‌شود.

منشأ بیماری مایکگون، خاک پوششی است؛ زیرا زیستگاه این کپک در خاک است. هر چه آلودگی خاک پوششی بیشتر باشد، عملکرد کاهش بیشتری خواهد داشت. اگر که دو یا چند مورد از بیماری در سالن مشاهده شوند، در صورت انجام اقدامات بهداشتی مناسب جهت جلوگیری از شیوع و گسترش آن، می‌توان آن را کنترل نمود و در عملکرد محصول تأثیر چندانی نخواهد داشت.

مایکگون

 
ادامه مطلب ...