با کپک سبز (تریکودرما) در سالن های پرورش قارچ دکمه ای بیشتر آشنا شوید!

کپک سبز (Trichoderma aggressivum f. aggressivum) که در سابق به اسم Trichoderma harzianum شناخته می شد در صنعت قارچ کانادا از سال ۱۹۹۰ یک پاتوژن مخرب شناخته شده اند. مدیریت کاربردی مزرعه از این بیماری ها، از طریق بهسازی سیسم فاضلاب و اعمال بهداشت در پوشش دادن بذور اسپان، با قارچ کش benzimidazole و استفاده صحیح از مواد رشدی، انجام شده است.

مقدمه

 

حضور گونه T. aggressivum در سالن پرورش، کمپوست کاملاً عقیم ایجاد می کند درحالی‌که سایر گونه های تریکودرما، اجازه می دهد که قارچ در محیط آلوده و در کنار کلونی های تریکودرما، رشد کند. مکانیسم هایی که برای این تفاوت ها درون جنس ها گزارش شده است، ناشناخته هستند. ترکیبات ضد قارچ فرار و آنزیم کیتیناز، به عنوان عاملان این اثر متفاوت روی قارچ دکمه ای معرفی شده اند.

برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

دوستان عزیز لینک بالا تا یک هفته آینده فعال میشه...

افزودن اسپان ومکمل های غذایی در کمپوست مصرفی بر عملکرد قارچ دکمه ای چه تاثیری دارد؟

تولید قارچ زراعی، یک صنعت چند میلیارد دلاری در سراسر جهان است. تولید سالانه در ایالات متحده آمریکا، در طول هر ۱۰ سال گذشته، با احتساب ۲۲۶ میلیون کیلوگرم (۶۳ درصد) از عرضه در سال ۲۰۰۸، به فراتر از ۳۶۰ میلیون کیلوگرم رفته است.

مقدمه

قارچ بر روی یک بستر کمپوست متشکل از مخلوط یونجه، چوب بلال ذرت، کاه و کلش گندم، کود اسب و طیور، پوسته پنبه دانه، علوفه ذرت، گچ و سایر مواد خام تهیه شده است. آماده سازی کمپوست انتخابی مناسب برای تولید تجاری هزینه زیادی دارد و محاسبه شده است هزینه آن از ۵۰ درصد هزینه قارچ تولیدی، بالاتر است؛ بنابراین تحقیقات قابل ملاحظه ای بر روی افزایش پتانسیل بهره برداری از کمپوست در حال انجام است.

کمپوست مصرف شده

به طور کلی اعتقاد بر این است که تولید قارچ بعد از فلش دوم به سرعت کاهش می یابد زیرا مواد مغذی خاص، از کمپوست تخلیه شده اند.

همچنین دیده شده است که تزریق کازئین آبدار هیدرولیز شده در زمان­ های متنوع خاکدهی، عملکرد قارچ را افزایش می دهد. مکمل دهی و خاکدهی مجدد کمپوست قارچ با مواد مغذی که به کندی رها می شوند، بعد از اولین، دومین و سومین فلش، عملکرد قارچ را ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از کمپوست قارچ بدون مکمل افزایش می دهد که این بستگی به زمانی دارد که کمپوست مجدداً مکمل دهی و خاکدهی می شود. مکمل دهی و خاکدهی اولیه در سیکل محصول منجر به عملکرد دو برابر بالاتر در محصول می شود.

کشت دوگانه کمپوست قارچ، به تولیدکنندگان این فرصت را می دهد که:

  1. افزایش کلی کارایی بیولوژیکی: یعنی کیلوگرم بیشتری از قارچ بر روی همان کمپوست تولید می شود.
  2. کاهش قابل ملاحظه حجم ترکیبات کمپوست که به منظور رسیدن به سود قابل توجه اقتصادی، ضروری است به عنوان مثال یونجه با توجه به هزینه های سوخت و کاهش عرضه به علت مقایسه با تولید سوخت های زیستی پرهزینه تر می باشد.
  3. کاهش حجم کمپوست قارچ مصرفی برابر است با فشار کمتر به محیط زیست و کمپوست کمتر برای یافتن روش های سودمند و یا استفاده مجدد
  4. بهبود کیفیت کمپوست قارچ مصرفی و کشت دوگانه کمپوست ممکن است با کاهش فرآیند، قابل استفاده باشد.

در این پژوهش اثرات افزودن بذر زنی، مکمل هایی که به کندی منتشر می شوند و کمپوست فاز ۲ و به تأخیر انداختن زمان خاکدهی مجدد، بر عملکرد قارچ دکمه ای بررسی شده است.

تولیدکنندگان قارچ به طور مستمر به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه های تولید و افزایش عملکرد می گردند. افزودن مواد مغذی و خاکدهی مجدد کمپوست مصرف شده، یک پتانسیل بالقوه برای به دست آوردن قارچ بیشتر از همان مقدار کمپوست است.

نتیجه گیری 

ادامه مطلب ...

نقش میکروارگانیسم های موجود در خاک پوششی در رشد قارچ دکمه ای چیست؟

تأثیر خاک‌پوششی بر روی تولید اندام میوه‌ای قارچ، کاملاً قابل درک نیست. هر چند پیش از این مطالعات زیادی به اهمیت خصوصیات فیزیکی-شیمیایی خاک پوششی اشاره کرده‌اند، برخی از محققین، تأثیر غلظت نمک، حضور کلسیم کربنات، ذخیره‌سازی آب و حضور کربن­دی‌اکسید را نیز، ثابت کرده‌اند. مخلوط پیت و خاک دارای گچ، قادر به پاسخگویی به این نیازها می‌باشد.

به غیر از جنبه‌های فیزیکی-شیمیایی، در این آزمایش به مطالعه جنبه‌های بیولوژیکی-بیوشیمیایی خاک پوششی نیز پرداخته ‌شده و نقش اساسی میکروارگانیسم‌ها بر شکل‌گیری اندام میوه قارچ بررسی گردیده است.

برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

چرا گاهی قارچ دکمه ای شکلی غیر طبیعی دارد؟ آیا علت ژنتیکی دارد؟

رشد و نمو قارچ‌ها تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی در تعامل پیوسته با محیط است. تصور می‌شود که هر مرحله از رشد میوه قارچ بستگی به مجموعه خاصی از عوامل که در زمان و مکان مناسب طی فرایند رشد تولید می‌شوند، دارد. اختلالات رشد و نموی در زمانی رخ می‌دهند که این عوامل در مکان و زمان نامناسب تولید شوند درنتیجه، ناهنجاری‌های مختلفی نظیر بافت‌های نا به‌جا ایجادشده و ریخت‌زایی به‌شدت مختل می‌شود.

هر دو اختلالات درون‌زا و عوامل برون‌زا می‌توانند موجب اختلالات رشد و نموی شوند. هم رشد بیش ‌از حد سلول‌ها و هم بیماری تاج‌خروس قارچ دکمه‌ای ناشی از ناپایداری ژنتیکی درون‌زا می‌باشند این در حالی است که اختلالات رشدی و نموی مشاهده‌شده در بیماری حباب‌تر که ناشی از شیوع و عفونت مایکگون می‌باشد تحت تأثیر یک عامل برون‌زا هست. تعریف دقیق معیارها و مرز دقیق بین رشد و نمو طبیعی و غیرطبیعی تقریباً غیرممکن است.

این مطالعه در سال ۱۹۹۳ شروع شد و هدف آن تعریف علمی میوه طبیعی قارچ خوراکی دکمه‌ای با استفاده از معیارهای مورفولوژیکی (ریخت‌شناسی) است. هنوز هم امکان تعریف دقیق میوه طبیعی قارچ دکمه‌ای علی‌رغم سادگی آن و طیف وسیع مطالعات انجام‌شده وجود ندارد.

در قارچ دکمه‌ای، یک دوره طولانی رشد رویشی و بعد از آن یک دوره نسبتاً کوتاه میوه دهی که طی آن رشد پین‌ها و نمو آن‌ها به قارچ صورت می‌گیرد وجود دارد. میوه‌های قارچ دکمه‌ای به میسلیوم از طریق یک اندام خطی به نام بند میسلیال متصل می‌شوند. اساساً، آن‌ها از مراحل اولیه به بعد شکل متقارن به خود می‌گیرند. تقارن می‌تواند یک معیار مورفولوژیکی برای تعریف میوه‌های طبیعی قارچ دکمه‌ای باشد. ما یک عدم تقارن را تنها در درصد کوچکی از قارچ‌های برداشت‌شده مشاهده می کنیم.

پین زایی اولیه یک قارچ دکمه‌ای سالم در ابتدای مرحله ریخت‌زایی به‌صورت گویچه‌های ریز متصل به بند میسلیال مشاهده می‌شود. این گویچه‌ها تا زمانی که به‌اندازه ۵ میلی‌متری برسند به شکل حلقوی یا کره‌ای باقی می‌مانند (شکل ۱). شکاف موجود در سطح که تا مرکز این پین‌ها ادامه دارد دو بخش تقریباً مساوی را ایجاد می‌کند. با افزایش نمو، رشد قارچ قطبی‌تر شده و منجر به تشکیل و طویل شدن پایه قارچ و بزرگ‌تر شدن کلاهک آن می‌شود (شکل ۲).

اگر میوه سالم و بالغ قارچ دکمه‌ای خوراکی به دونیم تقسیم شود، این دونیم قرینه هم خواهند بود. با توجه به شرایط کشت و آبیاری، ۲ تا ۸ درصد میوه‌های قارچ عدم تقارن در کلاهک را نشان می‌دهند.

رشد طبیعی قارچ

شکل ۱

قارچ دکمه ای طبیعی و غیرطبیعی

شکل ۲ (سمت چپ) و شکل ۳ (سمت راست)  ادامه مطلب ...

آیا استفاده از مکمل‌های غذایی در کمپوست قارچ دکمه ای جهت کشت دوم مؤثر است؟

تولید قارچ دکمه‌ای در ایالات‌متحده آمریکا یک صنعت ۴۸۰ میلیون دلاری است. در چرخه محصول، قارچ‌ها در طول فلش‌هایی با فاصله تقریباً ۷ روزه برداشت می‌شوند. بعد از دو فلش اول، تولید قارچ به‌شدت کاهش یافته و فلش‌های بعدی، قارچ کمتری تولید می‌کنند. پرورش‌دهندگان قارچ دکمه­ ای معمولاً پس از فلش‌های دوم یا سوم، کمپوست های سالن‌ها را دور می‌ریزند؛ زیرا بر این باور هستند که تولید قارچ در فلش‌های آخر به دلیل تخلیه مواد غذایی کمپوست کاهش می‌یابد.

کمپوست مصرف شده  

منبع:دیتاقارچ

ادامه مطلب ...