ضدعفونی کننده ها در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

نقش اصلی مواد ضدعفونی کننده در پرورش قارچ دکمه ای این است که این مواد، اسپورها و عوامل بیماریزای موجود در تجهیزات، وسایل کار، دیوارها، کف سالن ها، لباس های کارکنان، ظروف برداشت و دیگر وسایل را از بین ببرند.

نکته ای که در مورد مصرف مواد ضدعفونی کننده باید مدنظر قرار گیرد این است که قبل از ضدعفونی باید وسایل مورد نظر به خوبی شسته شوند تا ذرات دیگری روی آن ها نباشد زیرا وجود هرگونه ماده ­ی دیگری بر سطح وسایل، میزان تاثیر مواد ضدعفونی کننده را کاهش می دهد و نکته­ ی مهم­ تر اینکه جهت تأثیر مواد ضدعفونی کننده بر جسمی که آن را ضدعفونی کرده‌اید، باید زمان کافی را برای تماس مواد با جسم موردنظر را فراهم کنید نه اینکه بلافاصله بعد از ضدعفونی جسم، شستشو کنید. زمان لازم برای تأثیر ماده ضدعفونی کننده را ۱۵-۲۰ دقیقه در نظر بگیرید.

انواع ضدعفونی کننده ها

  

فرمالین

فرمالین با نام های فرمالدئید، متیل آلدئید و یا متیلن اکسید وجود دارد که اغلب به صورت محلول ۴۰% یا ۳۷% به فروش می رسد که می توان جهت ضدعفونی وسایل و ابزار مقدار ۱۰۰ میلی لیتر از آن را در ۵ لیتر آب حل نمود. از غلظت های بالاتر فرمالدئید ۲% در سالن های پرورش و بستر قارچ دکمه ای استفاده نکنید زیرا باعث رشد کپک تریکودرما می شود. فرمالدئید باعث تحریک چشم و پوست می شود و اثرات سرطان زایی آن به اثبات رسیده است.

فرمالین

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه معمولاً به عنوان سفید کننده، بی رنگ کننده و ضدعفونی کننده استفاده می گردد. پراکسید هیدروژن توانایی ضدعفونی محیط و سطوح را دارد و علیه میکروارگانیسم ها محلول موثری می باشد ولی از طرفی پراکسید هیدروژن توانایی از بین بردن میسیلیوم های قارچ های تریکودرما در سالن ها را ندارد و اگر در سالن خود با مشکل تریکودرما روبرو هستید استفاده از پراکسید هیدروژن توصیه نمی گردد. پراکسید هیدروژن تاثیر کمتری بر سلامتی انسان دارد.

هیدروژن پروکساید

کاربندازیم

کاربندازیم یا کاربندازول قارچ کشی سیستمیک است که اثرات آن علیه بیماری کپک سبز تریکودرما در آزمایشات مختلف به اثبات رسیده است. کاربرد کاربندازیم اثرات بازدارندگی زیادی بر رشد میسلیوم های قارچ تریکودرما دارد و تاثیر بازدارندگی بر خود قارچ دکمه ای ندارد و حتی گزارش شده با استفاده از کاربندازیم، افزایش عملکرد در قارچ دکمه ای مشاهده شده است.

کابندازیم

پرسیدین

پرسیدین با نام های پراسان و پروکسی استیک اسید ترکیبی از استیک اسید و پراکسید هیدروژن است. این ماده اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، به عنوان یک ماده ی ضد میکروبی جهت مصارف متعدد مورد تایید قرار گرفت. پرسیدین قادر به تخریب انواع ماکرومولکول ها شامل کربوهیدرات ها، اسیدهای نوکلئیک، اسیدهای آمینه و لیپیدها می باشد. پرسیدین با مرگ باکتری ها، مخمرها، هاگ قارچ ها محیط را ضدعفونی می کند و توانایی غرفعال کنندگی ویروس ها را نیز دارد.

پرسیدین


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.